Saturday, June 2, 2012

Mampukah aku?

Assalamualaikum

hye-hye selamat malam semuanya.. pejam celik-pejam celik, makan tido-makan tido.. SPM? kian dekat..
when my mum ask me about spm, i will answered " mak, im not ready yet! so please " sampai bila aku nak macam ni? kat sekolah aku bukannya pandai sangat, just only top 20. aku nombor 19 kalo ta silap dalam tingkatan mewakili 225 orang calon spm sekolah aku, aku bukan budak sc tulen, nyesal giler sebab ta masuk kelas sc tulen dulu, sebab aku bukannya ta pandai :(

sebenarnya i'm really fed up. because my ambition ditentang dengan gahnya oleh mak serta keluarga aku, my ambition is one day i want to be a lawyer, but its okey.. parent lebih suka aku jadi pendidik,tapi peguam is my first niat sejak kewcix lagi.. degil kan,  alhamdulillah detik demi detik allah beri petunjuk pada aku, hati aku terfikir jugak, mungkin ada hikmahnya disebalik penolakan cita-cita aku oleh keluarga aku, then aku pasrah, kita hanya mampu merancang , allah yang menentukannya, tak berani jugak aku nak lawan cakap mak ayah ni, kan bala yang ku dapat nanti, aku tak mao jadi si tanggang..

whatever happen yang jelasnya spm exam kian dekat, nak struglle gane agi weh, tak pandai da! but i still remember my cikgu cakap kalo nak pandai sebut " aku pandai 40 kali " ekgi jadi pandai, erkk? betulker?
lantak lah, i don't care sangat.. subjek pilihan aku sebanyak 9, target aku hanya 7A , yewla kan aku tak pandai mana.. subjek yang aku kira oh down gitu.. yang bab kira-kira.. oh frust gilew! subjek lain alhamdulillah stabil! tapi kalau melepasi target pun okey jugak kan? hehehe..
usaha-usaha dah , kalau tak dapat straight A jugak apa kan daya..  aku still remember kata-kata para ulamak " jangan mengalah selagi belum berperang " ye ke gitu?



to my owsem readers : " apa cadangan anda untuk saya lebih maju .. ? "

thats all from me tq !

9 comments:

Sufik said...

think positive...dik,kata2 2 doa..jgn tlalu merendah diri,pcaya la dgn kemampuan diri...bnykkn bce buku motivasi n gudluck 4 yur spm dik :)

Carl Lesmana said...

@Sufik TERIMA KASIH atas nasihat, insyaallah saya akan cuba sedaya upaya :)

IeLa tU sAya.. said...

kdang2 instinct parents kuat tau..
dia tahu ape yg t'bek utk anak dia..
btw gud luck exam.. usaha.. tawakkal..muhhasabah diri..dpatkan doa dari parents k..
insya-Allah.. :)

Carl Lesmana said...

@IeLa tU sAya.. terima kasih kak, :)

IeLa tU sAya.. said...

samer2.. :)
done jadi fllower ke 414..

eVa said...

truskan jer dulu.. dah dpt exam spm nanti baru awak fikir nak decide.. tp mmg jd perkara biasa apa yg kta nak blaja d U nanti bertentangan dgn kluarga kta.. cuma buktikan kesungguhan kta dulu.. fikir spm dulu yer.. gudluck for ur exam.. jgn stress sgt k ;)

Carl Lesmana said...

@eVa terima kasih banyak2 atas nasihat dan pandangan :)

Nur IFFah said...

Kalau cita-cita nak jadi lawyer, aliran hok mu amik tuh tepat doh. pastikan mu dpt skor subjek BM, BI dan SEJARAH. Wallahualam~

Carl Lesmana said...

@Nur IFFah terima kasih iffah, doakan aku eh..