Thursday, March 15, 2012

Kenapa perlu bersyukur


Assalamualaikum

 Hari ini ku kupas, ku selongkar dan ku update berdasarkan pengalaman ilmuku.. aku tidak keruan, semangat berkobar-kobar pabila aku sering kali menyinggah di blog kak fifi, yang sering aku anggapkan setiap penulisan serta kata-katanya sebagai panduan untukku?


Let's see!!!



 title kali ini mengapa kita perlu bersyukur? Aku bersyukur kah? Atau tidak kah? Coba kamu diam dan fikir, apa benar apa yang bakal aku bilang?(bilang=katakan)


Cuba pejamkan mata kita seketika… Renungkan nikmat kehidupan yang dapat kita rasa untuk hari ini sahaja.. cuba pergi ke meja sambil duduk terus ambil buku sama juga pen, coba catat nikmat yang berlalu tanpa kita sedari..  “nikmat? Tak ada pun, sakit kepala ada lah, memikirkan banyak masalah.”
 

Atau kita rasa tiada apa-apa nikmat pun yang kita rasa hari ini. Mungkin hari ini sungguh membosankan, terlalu banyak tekanan, kita mempunyai pelbagai jenis penyakit kronik, kita miskin, kita selalu dianiaya orang dan macam-macam lagi masalah yang membuatkan kita rasa betapa tiada gunanya kehidupan ini. Subhanallah! Sabar ya saudara..


Kalau itulah yang kita rasa, cuba Tanya diri kita kenapa kita masih hidup pada hari ini? Apakah kita hidup karena masih hidup atas ada satu kuasa yang masih tidak mencabut nyawa kita? Dari mana nafas yang kita sedut dan hembus entah berapa kali sehari? Adakah kita makan hari ini? Dari mana dating rezeki itu? Dan coba bedakan Negara kita sama Negara-negara yang terpaksa berebut-berebut demi mendapatkan sesuap nasi?



Sambil leka di buai angan-angan dan terfikirkan juga , adakah besok kita masih mampu melihat orang-orang yang kita sayang?
adakah kita masih punya anak , isteri, suami, ibu, ayah , teman-teman serta semuanya?



Dan adakah kita masih ada kesempatan melakukan suruhan allah demi menyatakan kesyukuran atas apa yang telah dikurniakan kepada kita hari ini?
Jika kita masih terleka, sedarlah kita masih hidup dan masih berkesempatan untuk bertaubat..



Dan mungkin juga ada yang berkata, “nak bersyukur bagaimana? Hidup tak pernah nak senang, orang lain senang aja, kita ni asyik susah tak habis-habis.”



Bila keadaan dah jadi begini. Ada yang ambil jalan keluar dengan cara yang salah. Pergi ke kelab, minum- minum, main judi dan mendekati pelbagai maksiat. Tapi yang jelas dalam hati mereka masih tidak ada ketenangan. Mereka tidak sedar seandainya mereka mengucapkan syukur dikala diuji hati-hati mereka pasti akan lebih tenang. Allah pasti memberikan jalan keluar bagi masalha mereka itu. Hati pula pasti akan lebih dekat dengan allah, disitulah nikmat bila kita mengucapkan kesyukuran dengan penuh keikhlasan. Dan yang pasti orang-orang yang bersyukur pasti akan mendapat ganjaran yang istimewa diakhirat nanti..



“sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu menginkari (nimatku), maka sesungguhnya azab-ku sangat pedih”. (surah ibrahm ayat 7)





p/s: Lafazkanlah kesyukuran sebagai tanda kita berterima kasih atas setiap pemberian allah kepada kita tidak kira sedikit atau banyak pemberian itu. Banyak atau sedikit bukan ukuran karena setiap manusia berbeda kadar pemberian daripada allah. Itulah yang membezakan kelebihan serta kekurangan seseorang.



thanks for reading.. be continue..