Tuesday, October 23, 2012

5 CARA ATASI GEMURUH

Assalamualaikum w.b.t

Malam ni, saya nak kongsi 5 rahsia , hee 5 cara atasi gemuruh, terdetik nak share kat sini lepas tadi kena bentak dengan jurulatih supaya jangan gemuruh bila berhadapan dengan situasi yang amat sukar bagi kita :)


1.Bertenang & Tarik Nafas
Sebelum memulakan ucapan atau pembentangan, bertenang seketika dan kemudian tarik nafas perlahan-lahan. Ulang kali langkah tersebut dua hingga tiga sehingga kamu benar-benar berasa tenang. Cara begini boleh mengembalikan kadar degupan jantung kamu kepada tahap yang normal.

2.Berlatih Depan Cermin
Jika kamu memang langsung tidak boleh berucap di hadapan orang ramai, cubalah berlatih bercakap di hadapan cermin. Latih diri kamu setiap hari dan cuba bayangkan cermin tadi adalah orang ramai yang melihat kamu berucap. Latihan yang konsisten dapat menghilangkan rasa gemuruh tersebut dan kamu akan lebih yakin di khalayak ramai.

3.Persediaan Awal
Setiap kali ada pembentangan, pasti kan kamu orang yang terawal membuat persediaan bagi mengelakkan kamu merasa gemuruh. Lakukan sedikit persediaan tentang apa yang perlu dibentangkan agar kamu tidak tersilap fakta. Jika kamu telah bersedia daripada awal, kemungkinan untuk kamu melakukan kesilapan saat berhujah atau memberikan ucapan amatlah rendah. Ini akan membuatkan kamu lebih bersedia dan dapat mengurangkan gementar di hati.

4.Beri Tumpuan
Kamu perlu memberikan sepenuh tumpuan terhadap perkara yang ingin kamu lakukan. Jangan fikirkan tentang perkara lain yang belum selesai. Rasa gementar kamu timbul kerana kamu terlalu memikirkan banyak perkara. Fokuskan pemikiran kamu kepada perkara yang ingin dilakukan dan selepas selesai, barulah kamu fikirkan perkara yang lain pula.

5.Positifkan Diri
Jangan terlalu memikirkan mereka hanya memberikan tumpuan kepada kamu dan memikirkan perkara yang negatif. Sematkan kata-kata positif dalam diri bahawa kamu yakin dan pasti boleh melakukannya. Lakukan berulang-ulang kali dengan penuh emosi dan percayalah pada diri sendiri.

Thanks for reading :)