Friday, June 7, 2013

Jadikan Kritikan Tajam sebagai penghormatan !

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hai semua , selamat bersua kembali . Indahnya sinaran bulan pada malam ini , semuanya kurniaan ALLAH , panjatkan kesyukuran kepada sang pencipta pada malam ini aku ingin berbicara tentang kritikan ? Apa pernah anda menerima kritikan ? aku ? usah kata pernah tapi memang selalu , tapi dulu aku juga seperti kalian-kalian semua , andai ada yang mengkritik tiba-tiba kita akan nak marah kan ? aku pun . Tapi dulu sekarang tak lagi .


Macam-macam gelaran yang aku terima , etc : gemuk ? pondan ? bodoh ? botak ? gopal ( bobiboi) , bajet hot , hotstuff , and macam-macam lagi gelaran yang aneh-aneh dan hodoh-hodoh , aku cuma kehairanan , mak bapak aku kasi nama cantik-cantik kenapa aku digelar sedemikan ? setelah lama aku mencari kata kunci terhadap semua ni , satu yang aku pegang , mereka-mereka yang duk usik kita ni kan , sebenarnya dorang cemburu dengan apa yang kita ada , kadang-kadang terngiang juga dalam minda aku , apakah anak-anak yang suka menggelarkan atau mengkritik anak orang ni , dia sempurna sangat ? sememangnya yang suka mengata aku gopal bagai memang dia kurus sangatkah ? kalau kurus sangat aku nak cakap ni , mak pak kau tak kasi cukup makan eh ? suka kritik aku sememangnya dia sempurna sangatkah ? aku bukan malaikat , begitu juga kamu kan ? jadi jangan nak menerakan orang lain , nerakan diri kita tu dulu , aku membuat entri ni kerana aku imbas kembali zaman-zaman aku pernah dicaci dihina oleh golongan yang dengki , mereka yang suka mengata orang dengan panggilan aneh-aneh adalah sebenarnya BODOH . maaf kalau ayatku begitu kekasaran , tapi itulah kenyataannya . sebelum menghina mengata diri orang cermin diri kita dulu , sebab ALLAH menciptakan manusia dengan berlainan rupa dan akal dan bentuk badan , jadi jangan kita nak jadi sempurna sangat , sebab kita , aku , kalian kalian semua adalah manusia biasa , kau makan nasi aku makan nasi . kan ?


Sang pencipta dan pemberi rezeki Yang Maha Mulia , seringkali mendapat cacian dan cercaan dari orang-orang bodoh yang tidak berakal , maka apalagi aku , anda dan kita yang bernama manusia yang terpeleset dan salah ,Dalam hidup ini terutama jika anda seorang yang selalu memberi memperbaiki , mempengaruhi dan berusaha membangun , makan anda akan selalu menjumpai kritikan-kritikan yang pedas dan pahit , oh my god , aku dah bak kata orang alah bisa tegal biasa dah dengan caci maki orang yang cemburu , buat baik pun salah , buat jahat pun salah , tapi aku terfikir adakah mereka sempurna sangat sehingga asyik mencari kesalahan orang lain ? fikir fikir dan silalah fikir .


Dan mereka , tidak akan pernah diam mengkritik anda sebelum anda masuk ke dalam liang lahad , menaiki tangga ke langit , dan berpisah dengan mereka . Adapaun apabila anda masih berada di tengah-tengah mereka , maka akan selalu ada selalu ada perbuatan mereka yang membuat anda bersedih dan menitikkan air mata , mengalirkan darah kematian anda , dan mengusik ketenangan anda . kan ?


Perlu diingat orang yang duduk di atas tanah tidak akan pernah jatuh dan manusia tidak akan pernah menendang anjing yang sudah mati . Adapun mereka , marah dan kesal kepada anda adalah kerana mungkin anda mengungguli mereka dalam hal kebaikan , keilmuan , tindak tanduk atau harta . Jelasnya kita di mata mereka adalah orang yang berdosa dan yang tidak terampuni , sampai anda melepaskan segala kurniaan dan nikmat ALLAH yang ada pada diri anda , atau sampai anda meninggalkan smua sifat terpuji dan nilai-nilai luhur yang selama ni anda pegang teguh ? dan menjadi orang yang bodoh , pandir dan tolol adalah yang mereka inginkan dari diri anda , ya dulu aku juga bodoh ! bila ada yang mencerca mencaci aku , aku lemah . dan kadang-kala sampaikan tak nak pergi sekolah , tapi sekarang aku tak bodoh lagi , kita jangan sebabkan mereka yang gila kita hilang keyakinan diri , tapi kali ini aku harus kuat . Percayalah pada diri kita .


Oleh itu , ingin aku tegaskan , waspadalah terhadap apa yang mereka katakan , kuatkan jiwa untuk mendengar kritikan , cemuhan dan hinaan mereka ! Bersikaplah laksana batu karang , tetap kukuh berdiri meskipun diterpa butiran-buitiran salji yang menderanya setiap saat dan ia justeru semakin kukuh kerananya , ertinya : Jika anda merasa terusik dan terpengaruh oleh kritikan , cemuhan mereka , bererti anda telah meluluskan keinginan mereka , untuk mengotori dan mencemarkan kehidupan anda . Padahal yang terbaik adalah menjawab atau tindak balas kritikan mereka telah menunjukkan akhlak yang baik . Acuhkan saja mereka dan jangan anda merasa tertekan seperti aku yang mudah tertekan , tapi itu dulu , kini aku bangkit . kerana setiap kritikan pedas mereka hanya untuk menjatuhkan kita , jadi kita harus kuat bak iklan gigi kuat yang bersungguh-sungguh menunjukkan kekuatan , kan ? jadi amek ikhtibar , bila ada yang mengkritik kita , kita haruskan acuhkan saja , anggap saja mereka umpama tahi yang busuk yang tak patut untuk didekati ,  jadi kita haruslah berhati-hati dalam kehidupan kerana semakin tinggi darjat dan posisi kita semakin pedas kritikan yang kita terima , manusia memang tak lari dari fitrah yang suka mengagungkan diri mereka sempurna bak malaikat tetapi pada kenyataannya mereka salah , mereka sama saja dengan manusia yang lain . Kerana kita adalah ciptaannya .


Anda hanya akan mampu menutup mulut mereka dengan menahan dan mendiamkan diri , seperti aku hari tu ada segelintir manusia yang menggelarkan aku gopal , tapi aku tidak endahkan dan berbuat baik sama mereka , namun apabila makin teruk cercaan yang aku terima , aku terus memasang langkah berjaga-jaga , manusia memang rambut sama hitam tapi hati lain-lain , Apa yang kita mampu lakukan adalah menguburkan sedalam dalamnya setiap kritikan mereka , dan bersikap acuh tidak acuh terhadap mereka . Dan ingat bahawa setiap cerca dan hinaan tersebut mungkin ujian ALLAH untuk menguji kesabaran kita .


InshaALLAH kalau aku boleh , kalian pasti boleh , wake up sayang ! kalian boleh jangan kita tidur didalam hinaan mereka , kita harus kuat dan bangkit .



Sekian coretanku malam ini .
Thanks for reading ,

3 comments:

Putra Kembara said...

Kritikan mmg bagus utk pembangunan diri..yang penting kita kena manfaatkan sisi positif kritikan tersebut..ambil yg jernih buang yg keruh :)

Carl Lesmana said...

Ya betul . Kalau itu untuk mengubah ke arah kebaikan , kita harus positif maka jika sebaliknya. Jangan biarkan orang memijak kepala kita, kadang kala selfish itu perlu :)

sha (chirp chirp) said...

just be yourself. kritikan yg betul kita jadikan sebagai titik tolak utk perbaiki diri, yg negatif tu, senyumkan jela. huhu :)