Sunday, June 23, 2013

Program Derma Darah bersama Hospital SNZ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Berdasarkan janji saya semalam , saya nak story pasal program derma darah , kan ? iaitu anjuran hospital Sultanah Nur Zahirah , Terengganu .


So hari ni bukan kemain bersemangat nak menderma walaupun parent tak izin sebab takut something happen susah la tapi degil, saya siap isi borang serta siap daftar dah . Kenkonon semangat nak derma , ecewah . semangat yang terlebih semangat . haaaaha . lepastu duk snap picture orang-orang yang kena derma , saya jadi seriau .


And bila tiba masanya saya kena check jenis darah or kesesuaian darah , terus teringat peristiwa kena test darah masa pejabat kesihatan datang kat rumah saya sempena test darah sebab denggi yang merebak di besut aritu , semua rumah didatangi pegawai dari pejabat kesihatan , tetiba teringat kesakitan masa dia ktip tangan sebab nak amek darah , terus saya tundakan waktu derma tadi . and siap ajak kawan masuk kelas lagi , haaaaha . dalam hati ingat nak derma last last .


Tapi-tapi kan kan, lepas beberapa minit melihat darah yang berpeket-peket , saya terus macam seriau tahap gaban , takut bagai semua ada , tambahan si faiz (kawan saya) cakap jarum besar , and nurse akan cocok banyak kali kalau tak jumpa saliran darah . oh maiii god . lepastu amek feels duk atas kerusi , kenkonon rileks kejap atas kerusi , tapi lepastu tekak dah mula loya , maybe sebab saya tak amek sarapan pagi tadi . memang pucat la weyh muka , terus amek nasi dari sayafikah terus rehat sensorang , hadap nasi kan macam dah sebulan tak jumpa nasi . haaaha sampai berjumpa dengan guru muet terus dia tegur muka saya aneh , haahahaha


Tetiba kepala pening , terus ingat masa kena operate dulu kala , bila sedar saja dah ada wayar di sekeliling . haaaha. tadi lepas makan call mak kejap

saya : mak nak derma tak eh ?
mak : up to you , kalau mak kata takyah pun kalau jie dah nak derma acane ? ikut la , kalau rasa okay derma jelah .
saya : okay bos ! lega kejap , padahal dalam hati takut ,. kui kui kui .


Ang terus pergi jumpa pegawai yang bertugas cakap nak derma , saya cakap lah saya tak berapa nak sihat , and sentiasa jumpa doktor , and dia terus cakap tak yah sebab takut ada effect pada saya nanti and kalau nak pun boleh, lepastu saya pun terus cakap tak nak , sebab time tu gelabah gila hahahaha, tetiba terkena , bila kawan cakap
" eh mizi kau tu tak sihat tak yah nak derma sangat lah , hati kau mulia tapi kalau badan kau merana sapa susah nanti ? mak ayah jugak . "


Okay okay , so kesimpulannya saya tak menderma lah hari ni , saya cakap maybe next year .hahaha . saya dan beberapa kawan saya tak derma sebab saya masalah kesihatan , and kawan saya baru lepas eksiden , darah rendah , and macam-macam . haaaha tapi i am so happy with this moment , rasa sedih ada , rasa sayu pun ada sebab tak dapat derma , kita nak derma tapi takut diri kita pulak kann kannn . tapi saya gembira sebab kawan-kawan yang menderma melebihi 50 orang , sebab target encik kesihatan tu 50 orang je , tapi over 50 . memang sesuatu yang memberansangkan . yeah !

 tengah prepare some food untuk para penderma :)


 nurse yang begitu ramai handle seorang penderma xD 


 Si faiz bersama pegawai .


 ni sesi cek jenis darah , saya berani amek gambar jew , tapi penakut . hahaha





 izwan mangsa pertama , ngeh3 . dia siap macam nak nangis hahahaha dia cakap sakit ,


 si faiz buat muka cool , haha padahal jarum yang mencucuk tu sakit hoi :)


 Azihan ni tengah tahan sakit letuw.


 cikgu nazihah menjadi penderma guru utama , congrats cikgu sebab berani .hahaha





 tengok peket darah terus gerun ahhaa


tengok jarum dia , sama besar dengan batang lidi dah , aiyoyo . sorry ma , gua penakut :)

p/s: padah gelakkan abang , aritu abang kena pisau and saya gelakkan dia sebab dia mabuk darah , and last-last saya sendiri jadi macam elergik tengok darah , hhaaaha , sedangkan saya bukan pemabuk darah . 

Thanks for reading :)

4 comments:

Nurfaezah Abdullah said...

err fae pun takut derma darah heheheh

Carl Lesmana said...

@Nurfaezah Abdullah haha nak derma memang nak , semangat gitu tapi bila time nak derma rasa takut hahaha.

Mya said...

benda paling teringin nak buat tapi tak lepas lepas, sebab berat tak cukup :(

Carl Lesmana said...

@Mya
hikhik kan ? ramai yang tak cukup berat nak derma , hikhik . berat maksima 45 kg . tapi kan ramai yang menderma demam pada keesokan harinya , haahahahaha