Wednesday, June 5, 2013

Yang Lalu , Biarkan Berlalu . Bangkit !

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hai semua , izinkan aku melafaskan sebuah kata-kata yang tulus ikhlas terbit dari mindaku . Aku manusia lemah . Aku juga manusia biasa yang punyai sekeping hati yang biasa seperti kalian-kalian , aku juga bukan malaikat . Tiada manusia yang sempurna , bak kata pepatah inggeris " no human being is perfect " jadi , setiap liku-liku kehidupan kita harus hadapi dengan tabah . pada mulanya aku lemah tapi bila difikir , apabila perkara yang lalu itu melemahkan kita ,biarkan saja ia berlalu .


Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan , kita sekarang kemudian kita bersedih di atas kedukaan dan kegagalan di dalamnya merupakan suatu tindakan yang paling bodoh dan gila , sama seperti aku . Pada mulanya aku seumpama meratapi apabila aku tidak dapat menerima kenyataan orang-orang yang aku sayang mulai meninggalkan aku seorang demi seorang demi meneruskan kehidupan masing-masing . Hal demikian sama ertinya dengan membunuh semangat , membunuh harapan dan menghalangi orang menjalani kehidupan seadanya , jadi walau apa jua keadaan sekalipun kita harus berfikiran positif . Sentiasa positifkan minda seperti kata guruku kepadaku .


Bagi orang yang berfikir , peristiwa masa lalu akan dilipat dan tidak akan dilihat kembali . Walau apa jua keadaan sekalipun , kita harus mengurung dan melupakannya di dalam penjara , imagine semua perasaan tersebut umpama musuh ketat , dan kita haruslah sentiasa tersenyum . Aku pada mulanya , apabila mengetahui sesuatu yang menyedihkan , aku akan lemah . tapi bila berdamping dengan ibu aku dan berada di kalangan guru-guru yang banyak menasihatiku , aku harus bangkit . Lemah itu hanya hasutan syaitan , yang ingin melihat kejatuhan umat rasulullah . aku terfikir sejenak .Subhanallah . walau bagaimanapun , berbagai peristiwa tersebut hanya sebahagian dari masa lalu dan sekarang semuanya telah berakhir.


Dengan sedemikian , tidak ada lagi kesedihan , kedukaan dan kegagalan lain . Semuanya tidak dapat berulang dan hidup kembali , kerana ianya memang sudah tiada . Begitu juga dengan aku , aku harus pasrah .


Janganlah kalian-kalian hidup dalam mimpi-mimpi buruk masa lalu , atau dibawah bayang-bayang kesedihan masa lalu. Angkatlah diri anda dari dari fantasi tersebut !! Apakah anda mengharapkan matahari kembali ke tempat asalnya , bayi kembali ke perut ibunya ? Air mata kembali kedalam kelopak mata ? padahala semuanya hanya akan mengalirkan air mata anda ? aku telah alaminya . Dan aku rasakan ianya sia-sia menangisi perkara yang telah berlalu , kita harus berfikiran ke hadapan .


Dengan kembalinya ke masa lalu , bererti anda akan merasakan kembali keresahan . Masa lalu tak ubahnya seperti api yang terus membakar dan melemparkan diri ke masa lalu dan hal tersebut merupakan keadaan yang sangat menyedihkan , sekaligus manakutkan diri kita sendiri . Bangkitlah !


Bila aku berfikiran kembali ada benarnya juga apa yang aku pelajari , kembali atau mengingati masa lampau yang boleh melemahkan semangat kita , adalah merupakan perkara yang paling bodoh ! Aku mulanya lemah , aku longlai , aku berfikiran hancus . dan memikirkan masa depan aku gelap , tapi aku sebenarnya bodoh . bodoh dari segi berfikiran ke arah keterbukaan , apabila aku bergaul dengan golongan yang berfikiran positif , aku dapat kembali mengambil semula semangat aku . Guru aku selalu berpesan walau apa jua yang berlaku kita harus sentiasa berfikiran positif tidak kira apa jua keadaan , walau kebaikan atau kejahatan yang orang lakukan kepada kita , kalau kejahatan tak usahlah kita fikir . dan lenyapkanlah perasaan nak marah , benci . kerana hal tersebut adalah hal yang sia-sia , kita orang berfikiran dikurniakan akal , jadi bangkitlah sayang . Tidak ada orang mampu membantu diri kita . Kita sendiri mampu mengubah diri kita ,


aku selalu ingat kata ibu aku , ibu aku penguat semangat aku . bila aku lemah aku bercerita kepadanya dan dia selalu berpesan " jangan biarkan masa lalu mempengaruhi kita pada hari ini " lupakan lupakan dan lupakan , dan berfikiran ke arah yang mendatang , dan bukannya yang dah berlepas.


Bangkitlah wahai pembaca dan kawanku yang mengalami nasib sama sepertiku , kalian jangan gusar ,setiap yang berlaku sudah termaktub luth mahfuz, kita sebagai hamba ALLAH haruslah menerima setiap ujian dan dugaannya . ingat ! yang berlalu biarkan ia berlalu . Lupakan !


Sekian hasil coretanku , aku menulis sedemikan kali ini , aku rindukan penulisan kakak seniorku Fifi , dulu kalau aku lemah aku baca blognya aku bangkit , kini aku harus kuat , sendirian . dan pelajari sesuatu sendiri dan berkongsi setiap apa yang aku baca , teliti , dengari . kerana ilmu kalau diokongsi makin berkat .

Nukilan : Carl Lesmana . Terima kasih .


2 comments:

cik amal said...

bangkit dan bangkit!! semua tu ujian dari ALLAH.. dia nak kita kuat.. Sebab allah sayang, dia buat macam tu.. Jangan risau, orang sekeliling awak kan ada :) in sha allah tak kesepian

Carl Lesmana said...

@cik amal terima kasih cik amal , setiap yang berlaku ada hikmahnya . inshaallah kuat . :)