Friday, December 5, 2014

PERSEPSI --

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah aku diberi kekuatan untuk menulis dan menulis, idea dan mood menulis kembali mencurah-curah.

PERSEPSI --


aku tak tahu kenapa malam ni aku rasa tajuk ni paling sesuai untuk entri malam ni, sejak di postingkan di satu kawasan pendalaman lah jugak (walaupun sebenarnya tidaklah pedalaman sangat).


tadi, peristiwanya begini. hari ni kan hari jumaat, dan wajiblah bagi umat islam yang bergelar lelaki tu ke masjid untuk menunaikan solat jumaat, kalau jenis tak pergi solat tu ko pondan kbai. okay jangan amek port sangatlah. aku pun tak tahu acane nak explain pasal persepsi ni.


gini, bulan lepas adik tunggal perempuan aku kena samun. alah adik aku baru saja tingkatan 4. time tu dia ada kem kecemerlangan di sekolah kluster berdekatan rumah mak, jadi sebab tak nak susahkan mak, adik pergi sekolah naik basikal saja memandangkan sekolah yang dia kena hadiri kem tu dekat saja.


time balik, kem tamat awal lebih kurang pukul 12 gitu. dia lalu lorong dekat taman rumah, ada lah dua ekor manusia spesis asdfghjkl. lelaki berjubah duorang, adik tak expect manusia duaeko ni ada niat tak baik. tapi pakai jubah la. adik lalu je depan dorang sebab expect orang nak gi solat zohor sebab dah nak masuk zohor memandangkan masjid dekat je.


masa lalu, dua eko asdfghjkl ni(okay saya kejam sebab nak marah) tolak basikal adik, siap acu pisau dileher. masa kejadiaan tu saya memang takde dekat terengganu sebab saya dinegeri orang. dorang samun adik. habis beg sekolah dorang selongkar, satu telefon bimbit yang saya berikan pada adik dorang rembat lepastu duit belanja sekolah adik RM15. sedih tu sedih jugak sebab telefon bimbit tu kesayangan. blackberry torch kot. trend dulu-dulu walaupun sekarang orang tak pakai dah model bb tapi aku tetap sayang jenama blackberry ni. nasib tidak berlaku apa-apa yang buruk pada adik. dorang nak amek duit ke handphone ke ameklah janji adik selamat. aku tahu pun petang tu lepas habis officehour mak call cakap baru balik balai polis.


okay-- persepsi, bukan air pepsi okay =P


aku dipostingkan di pedalaman lah jugak, tiap kali pergi solat dekat masjid mulut aku terkumat kumit menghitung manusia. dan aku rasa malaysia dah macam oversea tau. sebab apa? pelbagai jenis manusia boleh jumpa. vietnam, pakistan, indonesia, nepal, mat salleh bagai. dan juga kat tempat aku ni ramai spesis manusia yang alim dah lebai, bukan nak kutuk tapi cakap okay sebagai bukti untuk memahamkan engkorang yang baca. time pergi solat jumaat aku jumpa ramai yang jenis pakai jubah labuh bagai macam ahli ulamak aaaa, maklumlah sini banyak pondok-pondok dan budak-budak tahfiz, tapi sejak berlakunya peristiwa adik aku kena samun dengan manusia yang konon lebai aku jadi trauma.


dan aku bila nampak je orang berjubah aku jadi anti dan takut. bukan apa. maaf kalau ada yang marah. tapi itu fact dia, aku jadi takut. pandangan aku pada dorang mesti akan jadi negatif sebab takut.


so, sekarang aku nak nasihatkan korang please do not trust any person who is good looking.

sebab apa, kita tak tahu hati budi orang. pemakaian tidak melambangkan keperibadian dah sekarang, rasa macam ge seram pulak.

aku tahu mesti korang nak cakap

" DON'T JUDGE THE BOOK BY IT COVER KAN"
" TAK BAIK BERPANDANGAN NEGATIF "
" JANGAN INGAT SEMUAORANG SAMA"

aku tahu ayat ni mesti akan keluar, tak kena batang hidung takpe. cuma orang sekarang memang amat susah untuk dipercayai. sekian persepsi okaybai. Assalamualaikum, tak jawab dosa kalau jawab sayang.


kat bawah video, okay. saja je :)



7 comments:

author nad said...

Kadang2 kalau orang mintak tolong sekarang ni kita pun dah takut nak tolong. Bukannya sombong. Tapi memang takut, tak tahu nak expect apa daripada manusia skrg

CikLa Shahril said...

Salam

Malang tak berbau. So, berhati2... btw singgah sini. Jemput singgah

http://ciklapunyabelog.blogspot.com

Nite... assalamualaikum

Hanis Amanina said...

haah, memang janganlah judge someone tu based on appearance.

betul jugak komen kat atas ni, nak mintak tolong orang pun mahu fikir banyak kali, kadang2 diambil kesempatan. lagi sedih jugak bila niat nak tolong orang tapi disalahertikan T_T

hanisamanina.com

Hanis Amanina said...
This comment has been removed by the author.
Miss Yana said...

Its okay, msing2 pnye pandangan.. Sy penah kne ragut dgn bdk bermotor 4orang..wlaupon de rm20 jer.. Tp nsb baik sy xdiapa-apakan..

Jom terjah
http://bilaakutravel.blogspot.com/

yoorin melacolea said...

jahat betul laa org zaman sekarang ni.. semua nak lepas tekak sendiri je.. =( sedihhhh...

calrase patrick said...

Blogwalking disini :).. Jom singgah ke blog saya Jom Aktifkan Mykad